Wheelchair, una cadira de rodes sostenible?

accessibilitat, premis i concursos, secundària, sostenibilitat

per Servei de Comunicació i Promoció
Setembre 2012

Yanick col·laborava amb una associació on hi havia nens amb problemes de mobilitat quan va haver de triar el tema del seu projecte de CFGS. Va decidir invertir la seva feina en el disseny d'una cadira de rodes que, no només facilités l'ús i la mobilitat dels seus usuaris, sinó que també utilitzés materials reciclables i un sistema de bateries autorecarregables. La voleu veure?

"Tot el que he aconseguit és a base d'esforç i força de voluntat", diu el Yanick, guanyador del Premi al millor projecte de CFGS amb el seu treball "Wheelchair". Amb l'objectiu de trobar solucions als diversos obstacles a què s'enfronten les persones que van en cadira de rodes, el Yanick n'ha dissenyat un model que inclou un sistema d'aixecament vertical per millorar l'accés dels usuaris als objectes quotidians i que els col·loca al mateix nivell visual que la resta de persones. També incorpora el sistema de rodes Galileu, que combina els avantatges de maneig d'una cadira de rodes convencional amb l'habilitat d'escalar amb tracció, que facilita pujar les escales. A més, en la seva realització ha tingut en compte criteris de sostenibilitat: la cadira disposa de dues bateries de liti autorecarregables; mentre una funciona, l'altra es va carregant gràcies al moviment de la cadira. També ha utilitzat, en la seva construcció, materials reciclables com l'alumini, el titani o els termoplàstics.

El
Premi UPC per a treballs de recerca de batxillerat i projectes de cicles formatius de grau superior. Arquitectura, Ciència i Tecnologia SostenibleObre en finestra nova ha arribat enguany a la seva tretzena edició, en què s'ha atorgat el Premi al millor treball de recerca de batxillerat a la proposta  "Projecte d’un habitatge autosuficient i sostenible", d'Adrià Nicolàs i Laia Pérez, tutoritzat per Joan Ortega, de l'IES Alt Penedès, de Vilafranca del Penedès.

El jurat ha concedit el Premi Institut Català de les Dones al millor treball de batxillerat elaborat per una noia o grup de noies a  "Santa Maria de Puigcerdà, 75 anys sense l’església. Aproximació històrica i arquitectònica", un treball de Judit Calveras, tutoritzat per Miquel Esteban, de l'IES Pere Borrell, de Puigcerdà. El Premi al millor projecte de cicles formatius de grau superior (CFGS) s'ha concedit al treball "Wheelchair", de Yanick Vera, amb Sergio Gómez com a tutor, de l'IES Llobregat, de l’Hospitalet de Llobregat. El projecte "Viabilitat d’un projecte solar en el Col·legi Sant Miquel", d'Enrique Grau i Ignasi Clavera, tutoritzat per Javier González, del Col·legi Sant Miquel, de Barcelona, s'ha proclamat finalista en aquesta edició del Premi.

L'acte de lliurament de guardons, que ha coincidit amb l'acte d'inauguració del curs acadèmic 2012-2013, ha estat presidit per Xavier Colom, vicerector de Docència i Estudiantat, i ha comptat amb la presència i les intervencions dels representants de les diferents entitats i institucions patrocinadores i col·laboradores del Premi: l'Institut Català de les Dones; el Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona; la Càtedra Unesco de Sostenibilitat de la UPC, i la Càtedra UPC Endesa Red de Valors Humans a l’Enginyeria - Victoriano Muñoz Homs. També ha comptat amb la presència de Gabriel Bugeda, vicerector de Qualitat i Responsabilitat Social.