Vols conèixer el Museu de Geologia Valentí Masachs?

enginyeria civil

per Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa
Novembre 2009

T'apassiona el món de la geologia i els minerals? Doncs no pots deixar de visitar el Museu de Geologia Valentí Masachs, una aula oberta a tothom on podràs aprendre la utilitat pràctica dels minerals, els fòssils i les roques. Aquest vídeo t'ofereix un petit tast de tot allò que el Museu et pot oferir. T'ho perdràs?

El Museu de Geologia Valentí Masachs Obre en finestra nova, de la Universitat Politècnica de Catalunya Obre en finestra nova , està situat a l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa Obre en finestra nova. Va ser fundat l’any 1980, i el  Dr. Valentí Masachs Alavedra  en va ser el primer director. Amb la seva col·lecció particular de fòssils i minerals, juntament amb les mostres de minerals recollides pels mateixos membres del Museu, es van muntar les primeres vitrines de mineralogia i paleontologia amb què es va inaugurar.

L’any 1993, es van incorporar les vitrines d’aplicacions dels minerals que van marcar una nova etapa en l’oferta docent que el Museu ofereix a alumnes i professors de tots els nivells d’ensenyament, completat l’any 1995 amb nous expositors sobre la utilitat dels materials petris. A mitjans 2007, el Museu va obrir un accés directe al carrer Bernat de Cabrera, que dóna a l'espai del Museu anomenat "Àrea de Reflexió", on alumnes i visitants podran aprendre i reflexionar sobre: La Terra s'esgota; Radioactivitat: Pros i Contres; Minerals i Persones.

Actualment, el Museu disposa d’un fons d’uns 5000 minerals, 2000 roques i 3000 fòssils. Aquest fons s’ha recollit principalment amb mostres buscades pels mateixos membres de l’equip del Museu, col·leccions particulars donades, intercanvis i algunes adquisicions. El Museu té quatre objectius principals:

• Oferir a estudiants, professors i públic en general una aula oberta a tothom, en freqüent renovació, on es pugui aprendre tot el que fa referència al món dels minerals, les roques i els fòssils, ensenyant alhora a compartir la utilitat d’aquests materials amb el respecte a la natura que ens els proporciona i el medi ambient que els envolta.
  • Mantenir i augmentar les seves col·leccions, i utilitzar-les per a la recerca i la divulgació, facilitant-ne l’accés a les persones interessades.
  • Esdevenir una eina útil a professionals i particulars, perquè puguin fer consultes via web, per exemple sobre: quina pot ser la millor roca per posar en un edifici o indret determinat, o les característiques d’un mineral o fòssil de la col·lecció, o bé personalment fer consultes particulars o demanar estudis sobre temes geològics, geologicombientals i gemmològics.
  • Ser una plataforma de difusió de la recerca que es du a terme a la nostra universitat, per exemple: formigó per fabricar a la Lluna sense aigua, metalls amb memòria per a odontologia, etc.