Camps electromagnètics en línies elèctriques d’alta tensió

energia, enginyeries industrials, secundària, sostenibilitat

per Servei de Comunicació
Setembre 2014

La Raquel viu a Navarcles, població per on passa una línia elèctrica d'alta tensió. De petita el seu pare li explicava que havia dissenyat la casa de manera que la seva habitació estigués ben allunyada del pas de la línia. Això li va picar la curiositat a la Raquel, que va decidir dedicar el seu treball de recerca de batxillerat analizar l'efecte dels camps electromagnètics a la població.

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha premiat amb el 15è Premi UPC Arquitectura, Ciència i Tecnologia Sostenibles Obre en finestra nova el treball de batxillerat "Esperances efímeres. Disseny d’un camp de refugiats", d’Eduard Llorens, alumne de l’Escola Pia Balmes de Barcelona, i tutoritzat pel professor del mateix centre Pau Baya. L’objectiu d’aquest treball és dissenyar un model d’habitatge confortable i reutilitzable per utilitzar-lo en camps de refugiats i que doni solució a les necessitats de les famílies afectades a curt i a llarg terminis. L’estudiant proposa dues estructures modulars —habitatge i annex— realitzades a partir de làmines de fusta que en faciliten el transport i el muntatge. El disseny preveu que aquestes estructures se situïn elevades respecte el sòl, de manera que no calguin fonaments i es creï una circulació d’aire sota l’habitatge, i l’aigua de la pluja no entri a l’interior.

El Premi també ha guardonat el projecte de cicle formatiu de grau superior (CFGS) "Automatització sostenible del procés de càrrega de contenidors del Port de Barcelona". El projecte, realitzat per Iván Hernández, César Blanco i Antoni Gil, de l’Institut Escola del Treball de Barcelona, i tutoritzat pel professor del mateix centre Rafel Francès, analitza el sistema de càrrega i descàrrega de contenidors del port de Barcelona i el mecanisme d’unió (trincatge) d’aquests contenidors, anomenat twistlock, que els estibadors han d’accionar manualment.

Els estudiants Aleix Coma i Lluís Portella, de l’IES Pere Alsius i Torrents de Banyoles, han quedat finalistes amb el treball titulat "Satestrat: una experiència de grans altures". Els estudiants, tutoritzats per la professora Fina Graboleda, han dissenyat, construït, enviat i recuperat una sonda a l’estratosfera que ha superat els 35.000 metres d’altura. L’objectiu del treball i de l’enlairement (més enllà del disseny i construcció de la sonda) és demostrar una sèrie de paràmetres físics que els estudiants estableixen a l’inici del treball: que la temperatura de l’atmosfera fluctua, que els vents a diferents altures són canviants, i que existeix la capa d’ozó.

El jurat d’aquesta 15a edició del Premi també ha volgut reconèixer la qualitat del treball realitzat de l’estudiant Raquel Horta, de l’IES Gerbert d’Aurillac de Sant Fruitós del Bages, i tutoritzat pel professor Manel Sánchez, amb una menció especial. El treball, titulat "Camps electromagnètics en línies elèctriques d’alta tensió", vol evidenciar els problemes que causen els camps electromagnètics en la salut de la població.